Πινόκιο

Ο φτωχός μαραγκός Τζεπέτο παρακολουθεί μια παράσταση με τις μαριονέτες του Μαντζαφουόκο και θέλει να κατασκευάσει με τη σειρά του μια μαριονέτα για να βγάλει λεφτά με το κουκλοθέατρο. Ζητάει ένα κομμάτι ξύλο από τον φίλο του και συνάδελφο Μάστρο Τσιλιέτζα, ο οποίος με μεγάλη χαρά εκμεταλλεύεται την κατάσταση για να ξεφορτωθεί ένα πολύ περίεργο κούτσουρο που του φαίνεται ζωντανό. Ο Τζεπέτο γεμάτος χαρά κατασκευάζει τη μαριονέτα του και τη βγάζει Πινόκιο. Ξαφνικά όμως ο Τζεπέτο καταλαβαίνει ότι ο Πινόκιο είναι ζωντανός και έχει ανθρώπινες αισθήσεις. Τρομοκρατημένος αλλά και γεμάτος έκπληξη αποφασίζει να τον «υιοθετήσει», η μαριονέτα όμως θα αποδειχτεί σκληρό καρύδι. Έτσι αρχίζουν Οι περιπέτειες του Πινόκιο. 

Παραγωγή: Archimede, Rai Cinema, 2019 – 125’

Σκηνοθεσία: Ματέο Γκαρόνε

Σενάριο: Κάρλο Κολόντι

Ηθοποιοί: Φεντερίκο Γιελάπι, Ρομπέρτο Μπενίνι, Ρόκο Παπαλέο, Μάσιμο Τσεκερίνι, Μαρίν Βάκτ, Τζίτζι Προγιέτι

Μουσική: Ντάριο Μαριανέλι

Στην πρωτότυπη γλώσσα με ελληνικούς υπότιτλους

Ήδη από την πρώτη σκηνή, που δημιουργήθηκε για την ταινία και δεν βασίζεται στο βιβλίο του Κολόντι, ο Πινόκιο του Γκαρόνε είναι μια ιστορία φτώχειας και εξαθλίωσης. Το καταλαβαίνουμε από τα συμφραζόμενα της αφήγησης, από τα ρούχα του Ρομπέρτο Μπενίνι (που υποδύεται τον Τζεπέτο) και από το άθλιο, άδειο, μίζερο και γεμάτο υγρασία φθινοπωρινό τοπίο. Όλες οι κινηματογραφικές διασκευές του Πινόκιο διαδραματίζονται σε φτωχό περιβάλλον, εδώ όμως πρώτη φορά η εξαθλίωση είναι τόσο έντονη σε σημείο που δεν μπορεί ο θεατής να στρέψει αλλού το βλέμμα. Γιατί τον Γκαρόνε τον ενδιαφέρει πολύ περισσότερο ο Τζεπέτο παρά ο Πινόκιο. Μάλιστα στο βιβλίο η φτώχεια είναι υπαρκτή πλην όμως είναι μόνο ένας από τους κινητήριους μοχλούς της υπόθεσης. Το αλφαβητάριο προς πώληση, τα λεφτά που η Γάτα και η Αλεπού θέλουν να του κλέψουν και τα λοιπά, όλα αυτά δεν αποτελούν εργαλεία για να συμπαθήσει περισσοτερο τον Πινόκιο ο θεατής. Στην ταινία του Γκαρόνε αντιθέτως η κινητήριος δύναμη είναι ακριβώς η ακραία φτώχεια του Τζεπέτο, εξαιτίας της οποίας κρυώνει, γιατί δεν έχει παλτό να φορέσει, και πεινάει σε σημείο που τον πονάει το στομάχι του. Η ταινία διαδραματίζεται σε μέρη γεμάτη σκόνη που δείχνουν εγκαταλελειμμένα ενώ κατοικούνται κανονικά, και καταβροχθίζονται από την εμφανή δυστυχία ενός κενού κόσμου. Αυτά ωθούν τον Τζεπέτο, αυτά αποτελούν κάτι σαν δεύτερη φύση για τον φτωχό μαραγκό που αποφασίζει να κατασκευάσει μια μαριονέτα η οποία αφού ζωντανέψει θα γίνει το παιδί του. Η δημιουργία είναι μια κίνηση που δηλώνει την ανάγκη του να αγαπήσει και να αγαπηθεί, προδίδει τα όνειρά του και τις ματαιώσεις του: τη θυσία, την απώλεια, την διάθεση να τα κάνει όλα παρ’ όλα αυτά.

από 01.02 έως 28.02
Online