Ολίβια Σελέριο: “A tia ca lu munnu è granni”

from: Zara zabara – 12 songs for Montalbano, 2019

Σε αυτό το prequel της μητρικής τηλεοπτικής σειράς, Ο επιθεωρητής Μονταλμπάνο, παρακολουθούμε τη νεανική ηλικία του διάσημου επιθεωρητή Σάλβο Μονταλμπάνο. Πρόκειται για τα πρώτα χρόνια της σταδιοδρομίας του στην αστυνομία, πολύτιμα χρόνια κατά τη διάρκεια των οποίων ο Μονταλμπάνο αναμετριέται με την εγκληματική νοοτροπία της γενέτειράς του για να καταλάβει ποιοι είναι οι φίλοι του και ποιοι οι εχθροί του.

Όσο περνάει ο καιρός, ο Μονταλμπάνο κτίζει μια δυνατή φιλία με τον Τζουζέπε Φάτσιο, τον Καταρέλα και πάνω απ’ όλα με τον Μιμί Αουτζέλο. Όμως το εγκληματικό σύστημα της Σικελίας θα το κατανοήσει χάρη στον συνταξιούχο Κάρμινε Φάτσιο, ο οποίος θα γίνει ο αγαπημένος του σύμβουλος στις έρευνές του.

Όσο για τα προσωπικά του επιθεωρητή, ο Μονταλμπάνο θα επιδιώξει να προσεγγίσει τον πατέρα του και θέλει να παντρευτεί τη αρχιτέκτονα από τη Τζένοβα Λίβια Μπουρλάντο, που τη γνώρισε πρόσφατα, αν και ταυτόχρονα γοητεύεται από τη Στέλλα, τη διευθύντρια της τοπικής τράπεζας, που με τη σειρά της ο επιθεωρητής δεν την αφήνει αδιάφορη.

Βασισμένο στα διηγήματα: “Ο άνδρας που παρακολουθούσε τις κηδείες” (Ένας μήνας με τον Μονταλμπάνο) και “Διπλή υπόθεση” (Θάνατος σε ανοιχτή θάλασσα και άλλες υποθέσεις του νεαρού Μονταλμπάνο)

Ο Πασκουαλίνο Κουτουφά, ένας συνεσταλμένος και χαμηλών τόνων πενηντάρης που το «χόμπι» του είναι να παρακολουθεί τις νεκροφόρες στις κηδείες, πυροβολείται εν ψυχρώ στο κεφάλι για ανεξήγητους λόγους. Οι αρχές υποπτεύονται τον χρεωκοπημένο εργολάβο Γκουαράτσι, παλιό εργοδότη του Κουτουφά, με τον οποίο είχε διαφορές στο παρελθόν. Ο εργολάβος όμως φοβάται μήπως η γυναίκα του, η οποία εξαφανίστηκε, έπεσε θύμα απαγωγής. Η γυναίκα του είχε πάει στο σπίτι της αδελφής της και μαζί της κουβαλούσε μια τσάντα γεμάτη μετρητά. Ύστερα από εννιά μέρες τη γυναίκα του τη βρίσκουν νεκρή, από στραγγαλισμό σύμφωνα με το πόρισμα της νεκροψίας, που έγινε την ίδια μέρα του εξαφανισμού της. Ο επιθεωρητής Μονταλμπάνο και η ομάδα του αναλαμβάνουν την υπόθεση αλλά πριν βρουν τον δράστη, θα μπλέξουν σε μια σκοτεινή ιστορία γεμάτη ψέματα, υποψίες και ένοχα μυστικά.

Βασισμένο στα διηγήματα: “Το δωμάτιο νούμερο 2” (Θάνατος σε ανοιχτή θάλασσα και άλλες υποθέσεις του νεαρού Μονταλμπάνο), “Οι δυο φιλόσοφοι και ο χρόνος” και “Το ανώνυμο γράμμα” (Ένας μήνας με τον Μονταλμπάνο)

Το ξενοδοχείο Ριβιέρα καταστρέφεται από τις φλόγες κάτω απ’ τα μάτια του ίδιου του Μονταλμπάνο, ο οποίος προσπαθεί μάταια να σώσει έναν πελάτη από τη μανία της φωτιάς. Πρόκειται για εμπρησμό: ο ιδιοκτήτης, ο Αουρέλιο Τσιούλα, είναι ασφαλισμένος αλλά καταφέρνει να αποδείξει την αθωότητά του. Οι έρευνες στρέφονται προς την ιδιωτική ζωή των πελατών που γλίτωσαν από την πυρκαγιά, ενώ ο Μονταλμπάνο έρχεται σε επαφή με τον μεσίτη Σαβέριο Κουστονάτσι ο οποίος προσπαθεί να τα βρουν μεταξύ τους οι δυο μαφιόζικες οικογένειες των Κούφαρο και των Σινάγκρα. Και ενώ ο Μονταλμπάνο ασχολείται ταυτόχρονα με τις προετοιμασίες του γάμου του με τη Λίβια, ένα τσιράκι των Κούφαρο δολοφονείται και η διαμεσολάβηση του μεσίτη ναυαγεί. Η λύση του γρίφου φαίνεται να σχετίζεται με το δωμάτιο νούμερο 2 και η αστυνομία προσπαθεί να καταλάβει αν τελικός στόχος των εμπρηστών ήταν κάποιος πελάτης: σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου την ημέρα που ξέσπασε η πυρκαγιά το δωμάτιο ήταν άδειο, ένας πελάτης όμως άκουσε θορύβους από το δωμάτιο λίγο πριν τη φωτιά. Ο Κουστονάτσι από την άλλη λέει στον επιθεωρητή ότι ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου τον είχε μεταφέρει στο άλλο δωμάτιο, γιατί το δωμάτιο νούμερο 2 το είχε δώσει σε άλλο πελάτη. Και την ώρα που οι φωτιές τύλιγαν το ξενοδοχείο, μια γυναίκα σε ένα άσπρο αυτοκίνητο απομακρυνόταν από κει. Το μυστήριο λύνεται στο γραφείο του επιθεωρητή παρουσία και των τριών υπόπτων.

Βασισμένο στα διηγήματα: “Θάνατος σε ανοιχτή θάλασσα” (Θάνατος σε ανοιχτή θάλασσα και άλλες υποθέσεις του νεαρού Μονταλμπάνο) και “Πρωτοχρονιά στα κίτρινα”

Ένας ψαράς στο ψαροκάικο «Κάρλο 3ο» δολοφονείται εν ψυχρώ. Η υπόθεση έχει πολλά κενά και σκοτεινά σημεία, και ο επιθεωρητής Μονταλμπάνο ερευνάει τους ψαράδες της Βιγκάτα, καθώς τους οικείους του θύματος, για να φτάσει στο συμπέρασμα ότι ο στόλος του Ματέο Κοζεντίνο είναι στην πραγματικότητα μια βιτρίνα για την μαφιόζικη οικογένεια των Κούφαρο. Στην αντίπαλη οικογένεια των Σινάγκρα ανήκει ο φυγάς Αντόνιο Μπαρέκα, ο οποίος, αν και έπαψε να απολαμβάνει την προστασία της οικογένειας, απειλεί τους γονείς της πρώην κοπέλας του αν δεν την αφήσουν να πάει στο κρησφύγετό του. Μάλιστα οι απειλές του γίνονται πραγματικότητα με μια βομβιστική επίθεση. Κατά τη διάρκεια πυροβολισμών, ο Μονταλμπάνο σκοτώνει τον Μπαρέκα που τον είχε συναντήσει τυχαία: η αιματηρή συμπλοκή προκαλεί μια σοβαρή κρίση στη Λίβια, την αρραβωνιαστικιά του επιθεωρητή, η οποία αναθεωρεί την απόφασή της να τον παντρευτεί και διακόπτει τις προετοιμασίες. Στο τέλος ο Μονταλμπάνο χάρη στην εξυπνάδα του θα καταφέρει να βρει τις αποδείξεις που έψαχνε και μπορεί να κατηγορήσει τον Κοζεντίνο για τις διασυνδέσεις του με τη μαφία.

Βασισμένο στα διηγήματα: “Η συναλλαγή” (Θάνατος σε ανοιχτή θάλασσα και άλλες υποθέσεις του νεαρού Μονταλμπάνο), “Η συμφωνία” και “Η μάντισσα” (Ένας μήνας με τον Μονταλμπάνο)

Ένα βράδυ άγνωστοι ληστεύουν εξήντα θυρίδες στο υποκατάστημα της Αγροτικής Τράπεζας του Μοντελούζα στη Βιγκάτα. Ο διευθυντής, που έχει διασυνδέσεις με την μαφιόζικη οικογένεια των Σινάγκρα, στο παρελθόν είχε κατηγορηθεί για τοκογλυφία εις βάρος των πελατών του. Κατά τη διάρκεια των ερευνών του ο Μονταλμπάνο έρχεται σε επαφή με την γοητευτική διευθύντρια άλλης τράπεζας, αν και δεν έπαψε να σκέφτεται την αρραβωνιαστικιά του, με την όποια έχει να μιλήσει έναν ολόκληρο μήνα. Και ενώ οι πρωταγωνιστές της ληστείας στην τράπεζα, δηλαδή οι δυο μαφιόζικες οικογένειες των Κούφαρο κι των Σινάγκρα, καταλήγουν σε μια συναλλαγή προκειμένου να πετύχουν την ειρηνική συνύπαρξη τους, πυροβολείται ο Κοράντο Μιλιτέλο. Την προηγούμενη μέρα μια μάντισσα, η Έβα Ρίχτερ, τον είχε αναγνωρίσει ως τον “δολοφόνο” χάρη στις δυνάμεις της. Χάρη στη Ρίχτερ η αστυνομία ανακαλύπτει ότι το 1943 ο Μιλιτέλο είχε φύγει στη Βόρεια Ιταλία, είχε καταταγεί στις Μαύρες Ταξιαρχίες και είχε δολοφονήσει εν ψυχρώ τον αντάρτη αδελφό της μάντισσας. Τα κίνητρα για τη δολοφονία όμως δεν είναι η εκδίκηση αλλά ένας προδομένος έρωτας που ανάγεται στο 1935.

Βασισμένο στα διηγήματα: “Ο έντιμος κλέφτης” και “Το κλεμμένο εισιτήριο” (Θάνατος σε ανοιχτή θάλασσα και άλλες υποθέσεις του νεαρού Μονταλμπάνο)

Η γοητευτική σερβιτόρα Παμέλα Μπιάνκι εξαφανίστηκε και ο εργοδότης της κάλεσε την αστυνομία. Την επόμενη Δευτέρα κάποιος την βλέπει την ώρα που αδειάζει τον τραπεζικό της λογαριασμό και πηγαίνει στο σταθμό με μεγάλη αγωνία. Αργότερα βρίσκουν το πτώμα της κάτω από μια σιδηροδρομική γέφυρα και σύμφωνα με τη νεκροψία η κοπέλα στραγγαλίστηκε. Εν τω μεταξύ ένας εξηντάρης μικροαπατεώνας σαρώνει τη Βιγκάτα χάρη στην ικανότητά του να χρησιμοποιεί πλαστά αντικλείδια, ο Μονταλμπάνο όμως καταφέρνει να τον συνετίσει και να συνάψει μαζί του μια σχέση βασισμένη στην κατανόηση και στην ανθρώπινη συμπάθεια. Χάρη σε αυτή τη σχέση ο “έντιμος κλέφτης” θα βοηθήσει τον Μονταλμπάνο να αποτρέψει τον εκβιασμό εις βάρος ενός εύπορου επαγγελματία της Βίγκατα και θα βρει τη δουλειά που είχε αδίκως αναζητήσει για όλη του τη ζωή. Και ο επιθεωρητής, με τη βοήθεια του πρώην συναδέλφου Κάρμινε Φάτσιο, ψάχνοντας τον τηλεφωνικό κατάλογο της Παμέλα Μπιάνκι θα βρει το όνομα του δράστη, που δολοφόνησε την κοπέλα από τραγική παρεξήγηση.

Βασισμένο στο διήγημα: “Ένα βερίκοκο” (Θάνατος σε ανοιχτή θάλασσα και άλλες υποθέσεις του νεαρού Μονταλμπάνο)

Η Λίβια μόλις έφτασε στη Σικελία για να επιβλέψει την μετακόμιση του Μονταλμπάνο ενόψει της μετάθεσής του στη Τζένοβα για να βρίσκεται κοντά στην αρραβωνιαστικιά του. Κατά μήκος ενός παραλιακού δρόμου στα περίχωρα της Βίγκατα, κοντά σε μια στροφή παρατηρούν ένα διαλυμένο πεζούλι. Στο ρέμα κάτω από το πεζούλι βρίσκεται ένα αυτοκίνητο με μια νεκρή κοπέλα στο τιμόνι. Κάτι όμως δεν πείθει τον Μονταλμπάνο: και πράγματι η σήμανση δεν βρίσκει ίχνη από φρενάρισμα και επιπλέον το αυτοκίνητο δεν έπεσε από υπερβολική ταχύτητα. Επίσης με βάση τα αποτελέσματα της νεκροψίας, η κοπέλα σκοτώθηκε πολύ πριν από το τροχαίο και στο στόμα της βρίσκουν ένα κουκούτσι από βερίκοκο, φρούτο στο οποίο ήταν αλλεργική. Οι έρευνες στρέφονται προς τον οίκο μόδας όπου η κοπέλα, ονόματι Ανναρόζα Τέστα, εργαζόταν ως μοντέλο. Τελικά αποδεικνύεται ότι η εταιρεία είναι η βιτρίνα μιας εγκληματικής οργάνωσης που ασχολείται με το εμπόριο ναρκωτικών από τη Νότια Αμερική. Η Ανναρόζα το είχε ανακαλύψει και δολοφονήθηκε από τον διοικητικό διευθυντή της εταιρείας, με τον οποίο είχε σχέση. Όμως και ο διευθυντής δολοφονείται. Ο επιθεωρητής όμως ρίχνει φως στην υπόθεση και επιτέλους είναι έτοιμος να μετακομίσει στη Τζένοβα: το σπίτι του στη Μαρινέλα είναι άδειο και ο Μονταλμπάνο σκέφτεται μελαγχολικά το χωριό του, τους φίλους του και τους πιστούς συναδέλφους που σύντομα θα εγκαταλείψει. Ανεβαίνει στο αυτοκίνητο στις 23 Μαΐου του 1992, το απόγευμα, όμως η δραματική είδηση του τρομοκρατικού χτυπήματος που σκότωσε τον δικαστή Τζοβάνι Φαλκόνε θα τον πείσουν να μην φύγει από τη Σικελία.

Τηλεοπτική σειρά που μεταδόθηκε από το RAI-1 από τις 14.9 έως τις 19.10.2015

Σενάριο: Αντρέα Καμιλέρι

Σκηνοθεσία: Τζανλούκα Μαρία Ταβαρέλι

Ηθοποιοί: Μικέλε Ριοντίνο, Αλέσιο Βασάλο, Σάρα Φλεμπερμπάουμ, Αντρέα Τιντόνα

Ο Αντρέα Καμιλέρι υπήρξε σκηνοθέτης, συγγραφέας και σεναριογράφος για την τηλεόραση και το θέατρο, όμως η λογοτεχνική του καταξίωση ήρθε πολύ αργότερα: μετά το βιβλίο Η ροή των πραγμάτων (1978), το οποίο πέρασε σχεδόν απαρατήρητο, το 1980 κυκλοφόρησε Καπνός στον ορίζοντα, το πρώτο μιας σειράς από μυθιστορήματα που διαδραματίζονται στη (φανταστική) Σικελική πολίχνη της Βιγκάτα, προς τα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα. Η μεγάλη επιτυχία όμως ήρθε μόλις το 1994 με το Την εποχή του κυνηγιού, και ακολούθησαν το 1995 Ο ζυθοποιός του Πρέστον (παγκόσμια επιτυχία), Αίτηση για τηλέφωνο και Η κίνηση του άλογου (1999). Πάλι στη Βιγκάτα, αλλά στις μέρες μας, διαδραματίζονται οι περιπέτειες του επιθεωρητή Μονταλμπάνο, πρωταγωνιστή της λογοτεχνικής καθώς και της πετυχημένης τηλεοπτικής σειράς.