Ημερολόγιο, Διαδρομή 1: Πάρμα – Βενετία

Ένα ζευγάρι τουριστών έχουν χαθεί στην ύπαιθρο κάπου κοντά στην Πάρμα. Για καλή τους τύχη ζητούν βοήθεια από τον «Πρίγκηπα» Giancarlo Giannini, που τους φανερώνει την ουσία του πράγματος: στην Ιταλία όλα τα όνειρα μπορούν να γίνουν πραγματικότητα. Γι’ αυτό κλείνουμε τα μάτια και ονειρευόμαστε για ένα μαγικό λεπτό στον κήπο του Versace, που ο χρόνος έχει σταματήσει για να απολαύσει κι o ίδιος το πιο αγνό φως. 

Κινούμαστε νότια στην πόλη Lucca και μας ανοίγει  τα μάτια ο Massimo Vitali, ένας φωτογράφος που μισεί τις ωραίες φωτογραφίες. Ζει σε μια παλιά εκκλησία που στο υπόγειο έχει συνθήματα οπαδών του Μουσολίνι. Δεν τα σβήνει κι ας μη συμφωνεί. 

Στη συνέχεια φτάνουμε στη Ρώμη, ακριβώς τη στιγμή που ολοκληρώνεται η ανάγνωση ενός σεναρίου. Είναι «Η Μεγάλη Ομορφιά» και ξεδιπλώνεται μπροστά μας σαν καρτ ποστάλ από τις μέρες, τις νύχτες και τους ανθρώπους της Αιώνιας Πόλης. 

Για τη συνέχεια τι καλύτερο από μια νυχτερινή διαδρομή στους μυστηριώδεις άδειους δρόμους της πρωτεύουσας, με ξεναγό τον ίδιο τον Paolo Sorrentino, έναν φωτογράφο, τη «βασίλισσα της Ρώμης» και δύο νεαρά μοντέλα έτοιμα να ερωτευτούν, χωρίς να το ξέρουν. Ξημερώνει κι όλα αλλάζουν. 

Τα αρχαία πάλλονται σε μια μεγαλειώδη ηλεκτρονική κακοφωνία. Οι παραισθήσεις κρατάνε μέχρι να φτάσουμε στη Βενετία, για να μαζέψουμε τα κομμάτια από μια βαθιά προσωπική ιστορία, τεμαχισμένη σε σελίδες από ημερολόγια, ποιήματα, κομμάτια φιλμ και πλαστικές αναπαραστάσεις.

The Good Italian I – The Farmhouse of Wonders, Emanuele Di Bacco – Caruso (06:07), location: Soragna, Parma, Emilia-Romagna, Italy

Manifesto, Luca Finotti – Versace (01:00), location: Milan

My Place: Massimo Vitali, Barbara Anastacio – Nowness (04:25), location: Lucca, Tuscany

Frames of Life, Piero Messina – Armani (05:13), location: Rome

Piccole avventure romane, Paolo Sorrentino – Rinascente (08:00) location: Rome

The Stendhal Syndrome, Clara Cullen – Nowness x Luisa Via Roma (02:23), location: Rome

Vita a Venezia, Luca Finotti – GGDB (09:36), location: Venezia

Στο “Good Italian” του Emanuele Di Bacco η πόρτα για τη «Φάρμα των Θαυμάτων» ανοίγει με αφηγήσεις απ’ το παρελθόν. Αναμνήσεις ανθρώπων που προσγειώθηκαν εκεί και δεν ήθελαν να φύγουν. Ο διάσημος φωτογράφος (και απαίσιος κηπουρός). 

Massimo Vitali ζει με τα βιβλία του σε ένα ερείπιο, την ιστορία του οποίου σέβεται απόλυτα παρότι δεν τον εκφράζει στο ελάχιστο. Οι ταινίες που λαμβάνουν χώρα στη Ρώμη αντιπαραθέτουν νομοτελειακά το αρχαίο παρελθόν με το σύγχρονο αστικό τοπίο και μοντέρνες (αν όχι νεοκλασικές) καλλιτεχνικές εκφράσεις.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον ο χρόνος γίνεται τελείως σχετικός. Αν και προερχόμαστε από μια εξίσου ιστορική περιοχή/χώρα/πόλη και οι περισσότεροι από εμάς είμαστε «αναγκασμένοι» να ζούμε στη σκιά της Ακρόπολης, είναι εντυπωσιακή η διαφορά στη νοοτροπία. Είναι τρομακτικό το πως οι Ιταλοί έχουν εναρμονίσει το σήμερα με το χθες, το πως έχουν επιβληθεί στο χρόνο και έχουν προσαρμοστεί στο ιδιόμορφο ενδιαίτημά τους. 

Η πρώτη διαδρομή αρκεί για να καταλάβει κανείς πως εδώ συνάμα με την αποδοχή του ωραίου, ευδοκιμεί και η καλλιτεχνική εξωστρέφεια. Αν τα έχεις καλά με το χρόνο, όλα μπορούν να γίνουν αισθητική.   

από 09/10/2020