Παραγωγή: Italian International film, Lucisano Media Group, Rai Cinema, 2015 – 103’
Σκηνοθεσία: Μασιμιλιάνο Μπρούνο
Σενάριο: Μασιμιλιάνο Μπρούνο, Πάολα Κορτελέζι, Φούριο Αντρεότι.
Ηθοποιοί: Πάολα Κορτελέζι, Αλεσάντρο Γκάζμαν, Φαμπρίτσιο Μπεντιβόλιο, Στέφανο Φρέζι, Ιλάρια Σπάντα
Μουσική: Μαουρίτσιο Φιλάρντο
Με Ελληνικούς υπότιτλους
Με σπαραγμό και ανθρωπιά, αλλά και με χιούμορ και σπιρτάδα, Ο τελευταίοι έσονται τελευταίοι αφηγείται τις περιπέτειες των Ιταλών του σήμερα στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν αλλά και να εξορκίσουν την οικονομική κρίση. Πρόκειται για ανθρώπους που τους καταπιέζει ο φόβος και η ντροπή, την ίδια ώρα που αισθάνονται να περιορίζονται τα περιθώρια και οι δυνατότητες επιλογής. Πρόκειται για ανθρώπους που έχουν χάσει την ικανότητά τους να παρατηρούν τον κόσμο, που οδηγούνται σε τοξικά μονοπάτια χωρίς επίγνωση των πράξεών τους, που βλέπουν την αξιοπρέπειά τους μονίμως να απειλείται και για αυτό προσπαθούν να την διαφυλάσσουν όπως καλύτερα μπορούν. Για ανθρώπους κουρασμένους και παραιτημένους που χάνουν τον προσανατολισμό τους ή, ακόμα χειρότερα, τα λογικά τους. Ο σκηνοθέτης αφηγείται τις ιστορίες τους με λεπτότητα που δεν φτάνει ποτέ στο μελόδραμα και βήμα βήμα μας γδέρνει και μας αφήνει γυμνούς με το είδωλο αυτού που γίναμε, με μεγαλύτερες ή μικρότερες ηθικές κηλίδες. Και περιγράφει με ωμότητα μερικές αλήθειες του σύγχρονου κόσμου, πρώτα απ’ όλα ότι «χωρις δουλειά βρωμάμε» και «ο άνθρωπος χωρίς λεφτά είναι εικόνα του θανάτου».
[Πάολα Καζέλα]
ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ ΕΣΟΝΤΑΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ
Η Λουτσάνα ζει την απλή και ήσυχη ζωή που πάντα επιθυμούσε: εργάζεται και είναι πολύ ερωτευμένη με τον άνδρα της τον Στέφανο, ο οποίος όμως δεν έχει σταθερή δουλειά και ως εκ τούτου βγαίνουν πολύ δύσκολα οικονομικά. Παρ’ όλα αυτά είναι ευτυχισμένοι και ζουν αρμονικά. Την ημέρα που η Λουτσάνα ανακοινώνει στον εργοδότη της ότι περιμένει παιδί, απολύεται και ο κόσμος της αρχίζει να καταρρέει. Ζητάει βοήθεια κανένας όμως φαίνεται διατεθειμένος να την συνδράμει. Μες στην απόγνωση η Λουτσάνα αποφασίζει να απαγάγει τον διευθυντή του εργοστασίου όπου εργαζόταν, διεκδικώντας την δικαιοσύνη που πιστέυει πως αξίζει.

Μασιμιλιάνο Μπρούνο (Ρώμη, 1970)
Σπούδασε θέατρο, σήμερα εργάζεται για την τηλεόραση, το θέατρο και τον κινηματογράφο. Έκανε το κινηματογραφικό του ντεμπούτο με την ταινία Nessuno mi può giudicare (Ουδείς μπορεί να με κρίνει 2011) με τους Πάολα Κορτελέζι, Ρόκο Παπαλέο και Ράουλ Μπόβα, που τιμήθηκε με το Nastro d’argento καλύτερης κωμωδίας. Έγραψε πολλά σενάρια για εμπορικά επιτυχημένες ταινίες όπως Notte prima degli esami (Νύχτα πριν από τις εξετάσεις 2008), με σκηνοθέτη τον Φάουστο Μπρίτσι και πρωταγωνιστές τους Νικόλας Βαπορίντις και Κριστίνα Καποτόντι. Μαζί με την Πάολα Κορτελέζι έγραψε τρεις κωμωδίες.
Πολυσχιδής καλλιτέχνιδα που έκανε το ντεμπούτο της στο θέατρο, εργάστηκε στο ραδιόφωνο και έφτασε στην τηλεόραση. Το 2004 παρουσίασε την εκπομπή Nessundorma (που τιμήθηκε με το βραβείο Premio Flaiano) που βασιζόταν σε δική της ιδέα. Πρωταγωνίστησε στο θεατρικό έργο Gli ultimi saranno ultimi (Οι τελευταίοι έσονται τελευταίοι) για το οποίο τιμήθηκε με το βραβείο ETI Gli Olimpici del Teatro, και διασκευάστηκε για τον κινηματογράφο το 2016. Το 2011 πρωταγωνίστησε στην ταινία Nessuno mi può giudicare (Ουδείς μπορεί να με κρίνει) και τιμήθηκε με το Δαυίδ του Ντονατέλο καλύτερου πρώτου γυναικείου ρόλου. Κέρδισε τρία Nastri d’argento καλύτερου πρώτου γυναικείου ρόλου για την ταινία Come un gatto in tangenziale (Δεν θα συμπεθεριάσουμε ποτέ 2018), Ma cosa ci dice il cervello (Τι σου λέει το κεφάλι 2019) και Figli (Τέκνα 2020). Το 2020 πρωταγωνίστησε στην τηλεοπτική σειρά Petra, βασιζόμενη στα μυθιστορήματα της A. Giménez-Bartlett.
Αλεσάντρο Γκάζμαν (Ρώμη, 1965)
Γιος του Βιτόριο και της Ζιλιέτ Μαϊνιέλ, το 1982 συνεργάστηκε με τον πατέρα του στην σκηνοθεσία της αυτοβιογραφικής ταινίας Di padre in figlio (Από πατέρα σε γιο 1982). Με την ταινία Uomini senza donne (Άνδρες χωρίς γυναίκες 1996) άρχισε την συνεργασία του με τον Τζανμάρκο Τονιάτσι. Το 2008 τιμήθηκε με το Δαυίδ του Ντονατέλο καλύτερου δεύτερου ρόλου και το Nastro d’argento για την ταινία Caos calmo (Ήρεμο χάος 2008). Στην κινηματογραφική σκηνοθεσία έκανε το ντεμπούτο του με την ταινία Razzabastarda, που διακρίθηκε στο Φεστιβάλ της Ρώμης. Σκηνοθέτησε το θεατρικό έργο L’oscura immensità (Σκοτεινή απεραντοσύνη), βασισμένο στο μυθιστόρημα του Μάσιμο Καρλότο. Το 2015 τιμήθηκε με το Nastro d’argento καλύτερου ανδρικού πρώτου ρόλου για την ταινία I nostri ragazzi (Τα παιδιά μας) και Il nome del figlio (Το όνομα του γιού). Το 2017 σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε στην ταινία Il premio (Το βραβείο). Το 2017 και το 2018 πρταγωνίστησε στην τηλεοπτική σειρά I bastardi di Pizzofalcone, βασισμένη στα μυθιστορήματα του Μαουρίτσιο Ντε Τζοβάνι. Το 2020 έλαβε μέρος στη σειρά Io ti cercherò (Εγώ θα σε αναζητάω) και το 2021 στη σειρά Un professore (Ένας καθηγητής). Το 2021 επέστρεψε στη σκηνοθεσία με την ταινία Il silenzio grande (Η μεγάλη σιωπή 2021).
Γιατί μια γυναίκα στον ένατο μήνα της εγκυμοσύνης της απειλεί με πιστόλι έναν αστυνομικό; Οι τελευταίοι έσονται τελευταίοι αφηγείται την ιστορία της Λουτσάνα (Πάολα Κορτελέζι), μιας απλής γυναίκας που ονειρεύεται μια αξιοπρεπή ζωή μαζί με τον άνδρα της, τον Στέφανο (Αλεσάντρο Γκάζμαν). Οταν όμως η κοιλιά της Λουτσάνα αρχίζει να φουσκώνει, ο κόσμος της αρχίζει να καταρρέει: θα χάσει τη δουλειά της και θα αποφασίσει να πάρει στα χέρια της τη ζωή της με τον λάθος άντθρωπο, τον Αντόνιο (Φαμπρίτσιο Μπεντιβόλιο), εξίσου παραστρατημένο. Μια ταινία που με γέλιο, ψέματα, παρεξηγήσεις και ανατροπές αφηγείται όλες τις συγκινήσεις, τα αισθήματα και τα συναισθήματα με όλες τις δυνατές αποχρώσεις. Ο Κύρος ημών είπε ότι οι τελευταίοι έσονται πρώτοι… δεν είπε όμως πότε ακριβώς θα γίνει αυτό.
[Μασιμιλιάνο Μπρούνο]