Παραγωγή: Rai Fiction, Fandango, 2020, 8 x 50’
Σκηνοθεσία: Ντανιέλε Βικάρι, Εμανουέλε Σκαρίντζι
Σενάριο: Μάσιμο Καρλότο
Ηθοποιοί: Ματέο Μαρτάρι, Τόμας Τραμπάκι, Βαλέρια Σολαρίνο, Τζαινλούκα Γκόμπι, Φάουστο Σιαράπα, Ελεονόρα Τζοβανάρντι, Αντρέα Γκερπέλι, Σιαλάνα Σαντάνα, Μάγια Τάλεμ, Ρενάτο μαρκέτι, Μασιμιλιάνο Βάντο
Μουσική: Τέχο Τεάρντο
Με Ελληνικούς υπότιτλους
Το παρατσούκλι του Μάρκο Μπουράτι είναι Αλιγάτορας πρώτον γιατί ήταν ο τραγουδιστής του blues συγκροτήματος Old Red Alligators, και δεύτερον γιατί, όπως ο αλιγάτορας, «κινείται στην επιφάνεια του νερού, μεταξύ δικαιοσύνης και εγκλήματος», καθώς λέει ο Ματέο Μαρτάρι, ο ηθοποιός που υποδύεται τον ήρωα εμπνευσμένο από τα αστυνομικά βιβλία του συγγραφέα Μάσιμο Καρλότο. Ο Αλιγάτορας δεν είναι ούτε καλός ούτε κακός, «σαν τα ζώα είναι αρπακτικός, μάλιστα, όχι όμως από κακία, δεν κυνηγάει για το κέφι του, αλλά ωθούμενος από φυσιολογική ανάγκη. Τα ερπετά κυνηγούν για να τρώνε και να επιβιώνουν, ο Μπουράτι από ανάγκη να ανακαλύπτει την αλήθεια και να αποδίδει δικαιοσύνη, που έχει στερηθεί». [Βαλεντίνα Ραβίτσα]
Ο Αλιγάτορας
Η σειρά σε οκτώ επεισόδια Ο Αλιγάτορας, βασισμένη στα μυθιστορήματα του Μάσιμο Καρλότο, αφηγείται την ιστορία του Μάρκο Μπουράτι, πρώην τραγουδιστής blues που το παρατσούκλι του είναι «Ο Αλιγάτορας». Ο Μπουράτι ύστερα από επτά χρόνια στη φυλακή, στα οποία καταδικάστηκε αν και αθώος στην προσπάθειά του να προστατεύσει τον δημοσιογράφο με περιβαλλοντικές ανησυχίες και φίλο του Μαξ, του αποκαλούμενου «Η Μνήμη», επιστρέφει στον κανονικό κόσμο με μετατραυματικό στρες και με εμμονή την δικαιοσύνη. «Αξιοποιεί» τις σχέσεις του με τους πάσης φύσεως εγκληματίες και γίνεται ένας πολύ ιδιαίτερος ιδιωτικός ερευνητής, που νιώθει άνετα στον κόσμο του περιθωρίου και της παρανομίας, και πολύ λιγότερο άνετα με τις Αρχές. Για τη δουλειά του προσφεύγει συχνά στην βοήθεια περίεργων «τύπων», με πρώτο και καλύτερο τον Μπενιαμίνο Ροσίνι, λαθρέμπορο από το Μιλάνο με τον οποίο γνωρίστηκαν στη φυλακή παρά τις διαφορές στον χαρακτήρα και στο μορφωτικό επίπεδο. Και οι δυο συμμερίζονται την δίψα για δικαιοσύνη και την εκδίκηση για όσα έχουν υποστεί στη φυλακή και μαζί συμμαχούν προκειμένου να ανακαλύψουν τα μυστικά και τα ψέματα της αστικής τάξης της πόλης τους, της Πάντοβα, και να εξιχνιάσουν διάφορες υποθέσεις με ναρκωτικά, δολοφονίες και παράνομες χωματερές.
Μάσιμο Καρλότο (Πάντοβα 1956)
Θεωρείται ένας από τους αντιπροσωπευτικότερους συγγραφείς του Μεσογειακού αστυνομικού μυθιστορήματος. Γόνος αστικής οικογένειας και οργανωμένος στην εξωβουλευτική αριστερά της εποχής, τη δεκαετία του ’70, στα λεγόμενα «μολυβένια χρόνια» της τρομοκρατίας, όταν ήταν δεκαεννιά χρονών, ο Καρλότο κατηγορήθηκε για το φόνο μιας νεαρής γυναίκας. Ύστερα από ένα χρόνο στη φυλακή, αθωώθηκε, καταδικάστηκε όμως σε δεύτερο και τρίτο βαθμό, και φυγοδίκησε στη Γαλλία και αργότερα στο Μεξικό. Στη Λατινική Αμερική γνώρισε πολλούς διανοουμένους και πολιτικούς ακτιβιστές από τους οποίους εμπνεύστηκε το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο Ο φυγάς. Τρία χρόνια μετά η μεξικάνικη αστυνομία τον συνέλαβε, ο Καρλότο παραδόθηκε στις Ιταλικές αρχές και μπήκε στη φυλακή. Μια διεθνής επιτροπή μαζεύει υπογραφές ζητώντας την απελευθέρωσή του, και έτσι άρχισε μια καινούρια δικαστική περιπέτεια που τέλειωσε το 1994, όταν ο Πρόεδρος της Ιταλικής Δημοκρατίας του έδωσε χάρη. Το 2004 επιτέλους η αθωότητά του αποκαταστάθηκε πλήρως.
Το πρώτο του βιβλίο, Ο φυγάς, με έντονα αυτοβιογραφικά χαρακτηριστικά, κυκλοφόρησε το 1995. Ακολούθησαν πολλά άλλα, αστυνομικά, μεταξύ των οποίων δέκα είναι αφιερωμένα στην ιστορία του Αλιγάτορα. Ο Καρλότο έγραψε επίσης διηγήματα, δοκίμια, κινηματογαφικά σενάρια και εικονογραφημένα μυθιστορήματα.
Ντανιέλε Βικάρι (Καστέλ ντι Τόρα, Ρίμινι, 1967)
Συμμετέχει στο ντοκιμαντέρ Partigiani (Αντάρτες, 1997), και μαζί με τον Γκουίντο Κιέζα σκηνοθετεί το ντοκιμαντέρ Non mi basta mai (Δεν μου είναι ποτέ αρκετά 1999). Το 2002 συμμετέχει πρώτη φορά στο Φεστιβάλ της Βενετίας με την ταινία Velocità Massima (Μέγιστη ταχύτητα). Την επόμενη χρονιά κέρδισε το Δαυίδ του Ντονατέλο καλύτερου πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη. Το 2004 σκηνοθετεί L’orizzonte degli eventi (Ο ορίζοντας των γεγονότων). Συμμετέχει ξανά στη Βενετία με την ταινία La nave dolce (Το γλυκό πλοίο) κερδίζοντας το βραβείο Premio Pasinetti. Τιμήθηκε με δυο Nastri d’argento για τις ταινίες Sole cuore amore (Ήλιος καρδιά αγάπη 2017) και Prima che la notte (Πριν η νύχτα 2018) αντίστοιχα.
Εμανουέλε Σκαρίντζι (1979)
Κάνει το ντεμπούτο του στον κινηματογράφο το 2002 ως βοηθός σκηνοθέτης του Ντανιέλε Βικάρι στο ντοκιμαντέρ Morto che parla (Νεκρός που μιλάει). Υπογράφει το σενάριο της ταινίας DIAZ – Don’t Clean Up This Blood (2012) και, μαζί με τον Εντοάρντο Γκαμπριελίνι, της ταινίας B.B. & il cormorano (Β.Β. και ο κορμοράνος 2003). Το 2004 σκηνοθετεί το ντοκιμαντέρ για τα γυρίσματα της ταινίας του Πάολο Σορεντίνο Le conseguenze dell’amore (Οι συνέπειες του έρωτα). Το 2014 υπογράφει το σενάριο της ταινίας Senza nessuna pietà (Χωρίς οίκτο) του Michele Alhaique. Σκηνοθετεί La profezia dell’armadillo (Η προφητεία του αρμαντίλλο, 2018), διασκευή του ομότιτλου εικονογραφημένου μυθιστορήματος του Zerocalcare.
Ματέο Μαρτάρι (Βερόνα 1987)
Σπουδάζει θέατρο στο Μιλάνο και κάνει το ντεμπούτο του ως ηθοποιός στη διαδικατυακή σειρά Under σε σκηνοθεσία του Ίβαν Σιλβεστρίνι. Στην μεγάληο οθόνη κάνει την πρώτη του εμφάνιση στην ταινία La Felicità è un sistema complesso (Η ευτυχία είναι περίπλοκο σύστημα, 2015) του Τζιάνι Τζανάζι. Στην τηλεόραση εμφανίζεται πρώτη φορά στην τηλεοπτική σειρά της Ιταλική Δημόσιας Τηλεόρασης Luisa Spagnoli (Λουίζα Σπανιόλι 2016) και στη σειρά Non Uccidere (Ου φονεύσεις 2015-2018). Συμμετέχει στην ταινία Le Redoutable του Michel Hazanavicius που παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ των Καννών το 2017. Υποδύεται τον τραγουδοποιό Λουίτζι Τένκο στην τηλεοπτική σειρά Principe Libero (Ελεύθερος Πρίγκιπας) αφιερωμένη στη ζωή του Φαμπρίτσιο Ντε Αντρέ. Το 2018 συμμετέχει στην τηλεοπτική σειρά I Bastardi di Pizzofalcone (Οι μπάσταρδοι του Πιτσοφαλκόνε) μαζί με τον Αλεσάντρο Γκάζμαν. Την ίδια χρονιά συμμετέχει στην διεθνή παραγωγή Οι Μέδικοι, που αφηγείται την ακμή (και την παρακμή) της διάσημης οικογένειας στην Φλωρεντία της Αναγέννησης.
Επεισόδια
Η δικηγόρος Μπάρμπαρα Φοσκαρίνι εμφανίζεται στην «Φωλιά», το στέκι όπου ο Αλιγάτορας περνάει τις περισσότερες ώρες της μέρας του μετά την αποφυλάκισή του. Ο Αλμπέρτο Μαγκανίν, ο πελάτης της, εξαφανίστηκε χωρίς να έχει αφήσει πουθενά ίχνη του. Τον Μαγκανίν ο Αλιγάτορας τον έχει γνωρίσει στη φυλακή. Πρόκειται για έναν καταφερτζή με τον οποίο όμως ο Αλιγάτορας νιώθει ακόμα δεμένος. Ο Αλιγάτορας δέχεται να βοηθήσει τη δικηγόρο και ανακαλύπτει ότι ο Μαγκανίν έπεσε ξανά στην κόλαση των ναρκωτικών και το τελευταίο διάστημα είχε σχέση με την Πιέρα Μπέλι, μια μεγαλύτερή του γυναίκα.
Ο Αλιγάτορας μαζί με τον Μπενιαμίνο Ροσίνι, συνεχίζει τις έρευνες για τον Αλμπέρτο Μαγκανίν μαζί με τους παλιούς φίλους του, τον Μαξ και την Μαριελίτα. Ταυτόχρονα βγαίνει στο φως το παρελθόν του Αλιγάτορα, τότε που ήταν τραγουδιστής σε blues συγκρότημα ερωτευμένος με τη Γκρέτα, ενώ ο δρόμος του ήρωα διασταυρώνει ξανά εκείνο του Τριστάνο Καστέλι.
Στο αεροδρόμιο της Βενετίας η αστυνομία συλλαμβάνει ένα νεαρό από την Κολομβία με κοκαΐνη στις αποσκευές του. Ο νεαρός ομολογεί ότι προορισμός του ήταν το ξενοδοχείο Ζόντιακ. Οι αστυνομικοί τρέχουν στο ραντεβού και όταν ο Νατζαρένο Κοράντι χτυπάει την πόρτα του δωματίου, τον συλλαμβάνουν κατηγορώντας τον για διεθνή διακίνηση ναρκωτικών. Ο δικηγόρος Μπονότο, συνήγορος του Κοράντι, επικοινωνεί με τον Αλιγάτορα πεπεισμένς ότι ο πελάτης του έπεσε θύμα μιας «βεντέτας» της αστυνομίας, εξαιτίας μιας παλιάς ληστείας κατά τη διάρκεια της οποίας δυο αστυνομικοί έχασαν τη ζωή τους. Ο Αλιγάτορας δέχεται να εξερευνήσει την υπόθεση.
Ο Αλιγάτορας, ο Ροσίνι και ο Μαξ συνεχίζουν τις έρευνές τους σχετικά με την υπόθεση του Νατζαρένο Κοράντι. Οι τρεις φίλοι ανακαλύπτουν ότι στην υπόθεση εμπλέκεται η «Τία» Ρόζα Γκονζάλες, επικίνδυνη έμπορος ναρκωτικών και θεία του νεαρού από την Κολομβία που συνελήφθη στο αεροδρόμιο. Η Τία έμαθε ότι ο ανιψιός της ήθελε να την εξαπατήσει για να ανεξαρτοποιηθεί και πετάει στην Ιταλία με τον επαγγελματία δολοφόνο Αλακράν, αποφασισμένη να μάθει ποιος προσπαθεί να ανοίξει νέες γραμμές διακίνησης ναρκωτικών.
Ο Αλιγάτορας παρά την απροθυμία του αναγκάζεται να διερευνήσει μια υπόθεση που έχει να κάνει με σαδομαζοχιστικά ζευγάρια, σε έναν κόσμο βίας και μοναξιάς που προκαλούν φόβο και τρόμο στον ίδιο και στον Ροσίνι. Ο Μαριάνο Τζιράλντι, σύζυγος μιας εξαφανισμένης γυναίκας, κρύβει από αστυνομία τις ιδιαίτερες προτιμήσεις του και ζητάει την βοήθεια του Αλιγάτορα, του μόνο ιδιωτικού αστυνομικού που περπατάει στις σκοτεινές στοές της παρανομίας μαζί με τους αχώριστους φίλους του, τον Μπενιαμίνο Ροσίνι και τον Μαξ τη Μνήμη.
Οι έρευνες για τον δάσκαλο του Νόντι οδηγούν τον Αλιγάτορα στον κόσμο των σαδομαζοχιστικών σχέσεων, όπου συχνάζουν από τη μια άνθρωποι μόνοι και απελπισμένοι, και από την άλλη σκληροί εκβιαστές που δεν σταματούν μπροστά σε τίποτα. Ο σκοτεινός αυτός κόσμος θα αποτυπωθεί ανεξίτηλα στην ψυχή των τριών φίλων και θα ανακινήσει τα φαντάσματα της φυλακής, τις οδυνηρές αναμνήσεις και τη συγκλονιστική βία που διέπραξαν ή υπέστησαν.
Ο Αλιγάτορας, ο Ροσίνι και ο Μαξ έχωσαν τη μύτη τους στην διαπλοκή της πολιτικής εξουσίας με το οργανωμένο έγκλημα: πρόκειται για πολύ λεπτές υποθέσεις, για πύργους από τραπουλόχαρτα που παρασύρουν στην καταστροφή τους όσους έχουν την κακοτυχία να βρίσκονται από κάτω. Για αυτό οι ζωές τους βρίσκονται σε κίνδυνο.